Publisert: 30. august 2022
Program
Hvor langt har vi kommet i utviklingen av grønn ammoniakk som drivstoff for skipsfarten? Hvilken politikk kan få fart på grønn ammoniakk som klimaløsning for internasjonal skipsfart? Hvordan kan næringene og myndighetene samarbeide om å skape etterspørsel og marked før grønn ammoniakk?
Innledning v/ Anne Jortveit, nestleder i Norsk klimastiftelse.
Pilotprosjekter for grønn ammoniakk i Grønt Skipsfartsprogram: Sikkerhet, global skipsfart, passasjerskip, havtråler, bulkskip, stortank, offentlige anskaffelser og grønne skipskorridorer.
Ved Narve Mjøs, direktør for Grønt Skipsfartsprogram og visepresident i DNV.
Derfor investerer vi i grønn ammoniakk og bunkringsbøyer for ammoniakk til maritim sektor.
Ved Magnus Ankarstrand, leder for YARAs prosjekter for grønn ammoniakk og styreleder i Yara Clean Ammonia Norge AS.
Grønn ammoniakk som klimaløsning for nærskipsfarten i samarbeid med store vareeiere – integrerte med bunkringsterminaler
Med Karl Arthur Bræin, kommersiell direktør i Amon Maritime, Viridis Bulk Carriers og Azane Fuel Solutions.
Grieg Maritime Group og finske Wärtsilä samarbeider om det Pilot-E-støttede prosjektet MS Green Ammonia – og planlegger å sjøsette et spesialskip for transport av grønn ammoniakk fra Berlevåg. Utfordringer og status.
Ved Vidar Lundberg, utviklingsleder i Grieg Maritime Group.
Slik vil vi produsere grønn ammoniakk og grønt hydrogen i Finnmark – ved hjelp av flytende installasjoner kjent fra petroleumsnæringen.
Ove Tideman Rylandsholm, Head of Marine Operations i H2Carrrier.
For å produsere grønn ammoniakk trenger vi fornybar kraft, hvor og hvordan kan vi skaffe denne kraften?
Med Sigurd Kvammen Rafaelsen, ordfører i Lebesby og 1. varamann til Stortinget for Arbeiderpartiet.
Klimaambisjonene for internasjonal skipsfart – hvor langt er vi kommet og hva skjer framover?
Ved Sveinung Oftedal, fagdirektør i Klima- og miljødepartementet og Norges representant i IMO-forhandlingene.