#Klimakvarteret: Klikk, likes og utslipp

Fredag 19. mars kl. 12:00 inviterer Norsk klimastiftelse til et digitalt #Klimakvarter. Tema er klimagassutslipp som følger av medie- og teknologibruken vår.

Informasjon
Tid
Sted
Streames på internett

Med mobil i lommen, smart-tv i stua, smart-klokke på hånden, Alexa på kjøkkenet og en Sonos på soverommet blir vi alle stadig mer digitale. En konsekvens av dette er kraftig vekst i datadrevet energikonsum – og utslipp.

På dette #Klimakvarteret vil dekan Ingrid Schjølberg ved fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk ved NTNU forklare sammenhengen mellom dingsene vi omgås med i hverdagen og energiforbruk/klimagassutslipp. Dette er noe av det du får svar på:

  • Hva er de viktigste digitale trendene ved starten av 2020-tallet som kan få store konsekvenser for klimaet – både positivt og negativt?
  • Hva er sammenhengen mellom våre hverdagslige nettaktiviteter – som videostrømming, nettsøk og bruk av sosiale medier – og utslipp?
  • Hva vet vi om energiforbruket knyttet til blockchain-teknologi og kryptovaluta?
  • Hva forskes det på for å gjøre IKT-sektoren grønnere?

På slutten av foredraget vil Schjølberg svare på spørsmål fra tilhørerne. Spørsmål kan enten sendes på e-post i forkant til post@klimastiftelsen.no (merk «Klimakvarteret») eller sendes inn under selve presentasjonen.

Hva er #Klimakvarteret?

I 2021 vil Norsk klimastiftelse sende 15 #Klimarkvarter. Det er et 15 minutters digitalt forskerforedrag om et tema knyttet til klimaendringer eller klimaløsninger.

#Klimakvarteret er en del av klimaformidlingsprosjektet <2C. Prosjektets formål er å nå bredt ut med oppdatert og troverdig klimakunnskap. I tillegg til #Klimakvarteret består <2C-prosjektet av tograder.no, temanotater, <2C Skole og statistikksiden Klimavakten.

Klimastiftelsens faglige samarbeidspartnere i <2C-prosjektet er Bjerknessenteret for klimaforskning, NHH, NTNU, Universitetet i Bergen og Universitetet i Stavanger.

Forskningsrådet har gitt støtte #Klimakvarter i 2021.