Å reise med nattog er for personer og virksomheter en god mulighet til å redusere klimagassutslippene fra reiser mellom Bergen og Oslo. Dagens nattogkapasitet er imidlertid altfor liten. Med mindre man har bestilt reisen flere uker i forveien, noe som ikke alltid er mulig i et aktivt næringsliv, er det så å si umulig å få soveplass. Da tvinges man over på fly.
Initiativtakere:
Siren Sundland, konserndirektør, Sparebanken Vest, mobil: 975 42 727
Lars-Henrik Paarup Michelsen, daglig leder, Norsk klimastiftelse, mobil: 980 33 301
Atle Kvamme, næringspolitisk sjef, Bergen Næringsråd, mobil: 995 16 511
Bergensbanen er nå ute på anbud. Fristen for togoperatørene å levere tilbud er 1. august, med kontraktsinngåelse i desember 2019. Den nye kontrakten vil gjelde i ni år fra desember 2020 – med mulighet for forlengelse på til sammen to år. I anbudet skal pris vektes 40 prosent og kvalitet 60 prosent.
Vi som signerer dette initiativet kan ha ulike meninger om anbudskonkurransen som sådan, men står sammen om følgende:
- Dagens nattogtilbud er alt for dårlig og fører til unødvendig mange flyreiser mellom Bergen og Oslo.
- Staten må stille som ufravikelig krav til neste togoperatør på Bergensbanen at nattogtilbudet fra desember 2020 må styrkes betydelig. Det betyr blant annet utvidet soveplass-kapasitet i takt med etterspørselen.
- Operatørene må utfordres til å tenke nytt. Et supplement til dagens sovekupe-ordning kan for eksempel være komfortable liggestoler etter modell fra «business-class» på langdistanse-fly.
Vennlig hilsen
[ninja_forms_subs form_id=35]