Kjerneelement: Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter, Teknologi
Tverrfaglig emner: Demokrati og medborgerskap
Opplegg: Lag en nettside
I denne oppgaven skal elevene lage sin egen nettside. Dette fungerer som en ramme for elevenes utforsking, vurdering, beskrivelse og presentasjon av en selvvalgt naturfaglig problemstilling, eller en problemstilling fra eget utdanningsprogram som kan belyses ved bruk av naturvitenskapelige metoder.
Elevene deles inn i grupper og fordeler arbeidet seg imellom. Bruk for eksempel Google Sites for å lage nettsidene. Bruk kilder fra energiogklima.no og <2°C (se ressurser under) for å utforske og presentere en problemstilling, fremsette hypoteser og bruke resultater for å undersøke disse. Nettsiden kan for eksempel inneholde følgende elementer:
Fakta: Lag en ordliste (med korte definisjoner) med begreper og tall som er viktige for å forstå problemstillingen.
Graf: Velg en graf fra <2°C-magasinet/nettressursen (se ressurser under) som er relevant for problemstillingen. Lag to setninger: Den første skal beskrive hva grafen viser (resultatet av dataene). Den andre skal være en hypotese som tar utgangspunkt i det grafen viser, men som krever videre undersøkelser eller eksperimenter for å bekreftes eller avkreftes. For eksempel grafen «Tegn til at utslippene fra strømproduksjon flater ut», fra 2017-magasinet:

Eksempler på hypoteser til videre utforsking: «Vi bruker mer fossile brensler til strømproduksjon enn vi gjorde i 1990», eller «CO2-utslippene fra strømproduksjon har flatet ut fordi vi får mer energi fra fornybare kilder», eller «energieffektivisering vil være avgjørende for å nå målet om netto null utslipp av CO2 innen 2050»
Meningsartikkel: Velg en kommentarartikkel fra energiogklima.no eller et debattinnlegg fra en norsk avis som er relevant for problemstillingen. Skriv en kort oppsummering: Hva sier forfatteren? Hvordan argumenterer forfatteren for sine påstander? Er noen av disse argumentene basert på vitenskapelige resultater? Er det noen argumenter som ikke er det?
Dybdelæring:
- Lenkesamling: Finn relevante kilder med mer informasjon. Kan du finne kilder med vitenskapelige resultater som bekrefter eller avkrefter påstandene i kronikken/debattinnlegget? Eller hypotesene formulert under grafen?
- Eksperiment: Kan vi lage et eksperiment (eller beskrive en undersøkelsesmetode) for å teste noen av hypotesene? Eksperimentet kan evt. gjennomføres som et senere elevprosjekt.
- Modell: Gjør målinger, bruk resultater fra et eksperiment, eller finn eksisterende datasett som er relevante for problemstillingen. Bruk disse til å lage en modell eller graf som viser resultatene. Dette kan også være et tverrfaglig prosjekt (se under).
Tverrfaglig fokus:
- Jobb på tvers av naturfag og matematikk og 1) forklar og/eller 2) lag, på pair eller ved å programmere, en modell som er relevant for temaet.
- Kombiner en undersøkelse av for eksempel vitenskapen bak klimamodeller i naturfag med en diskusjon av rollen slike modeller spiller i internasjonal klimapolitikk i samfunnskunnskap.
- Lag nettsiden i Neocites for å lære/bruke HTML-koding.
Læreplanmål
Kompetansemål
Særlig:
- utforske en selvvalgt naturfaglig problemstilling, presentere funn og argumentere for valg av metoder (VG1 SF)
- utforske en selvvalgt problemstilling knyttet til eget utdanningsprogram, presentere funn og argumentere for valg av metoder (VG1 alle yrkesfag)
Men også:
- utforske og presentere teknologi knyttet til eget utdanningsprogram og vurdere den i et bærekraftsperspektiv (VG1 alle yrkesfag)
- drøfte hvordan utvikling av naturvitenskapelige hypoteser, modeller og teorier bidrar til at vi kan forstå og forklare verden (VG1 SF og VG3 Påbygging)
- utforske egenskaper og reaksjoner til noen organiske og uorganiske karbonforbindelser, gi eksempler på anvendelser og gjøre rede for karbonets betydning for livet på jorda (VG1 SF)
- bruke begrepene energiovergang, energibevaring og virkningsgrad til å vurdere energiøkonomisering i bygg (VG1 BA)
- gjøre rede for sammenhenger mellom elektrisk energi og effekt og presentere noen energieffektive løsninger i bygg (VG1 EL)
- bruke begrepene vekselstrømteknologi, likestrømsteknologi, energilagring og virkningsgrad for å beskrive og drøfte metoder for bærekraftig energiproduksjon (VG1 EL)
- undersøke og vurdere ulike metoder for lagring og overføring av energi (VG1 TP)
- gjøre rede for aktuelle miljøutfordringer knyttet til handel og reiseliv og drøfte disse i et bærekraftsperspektiv (VG1 SR)
- vurdere og lage programmer som modellerer naturfaglige fenomener (VG1 SF og VG3 Påbygging)
Kjerneelementer
Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter
«Elevene skal oppleve naturfag som et praktisk og utforskende fag. Elevene skal gjennom opplevelse, undring, utforsking og erfaring forstå verden omkring seg i et naturvitenskapelig perspektiv. Ved å arbeide praktisk og ved å lage egne modeller for å løse faglige utfordringer, kan elevene utvikle skaperglede, evne til nytenking og forståelse av naturfaglig teori. Naturvitenskapene har et spesielt språk og fagspesifikke måter å tenke på for å forklare fenomener og hendelser. Kjerneelementet beskriver fagets uttrykksformer, metoder og tenkemåter. Arbeid med kjerneelementet naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter skal kombineres med arbeid knyttet til de andre kjerneelementene.»
Teknologi
«Elevene skal forstå, skape og bruke teknologi, inkludert programmering og modellering, i arbeid med naturfag. Gjennom å bruke og skape teknologi kan elevene kombinere erfaring og faglig kunnskap med å tenke kreativt og nyskapende. Elevene skal forstå teknologiske prinsipper og virkemåter. De skal vurdere hvordan teknologi kan bidra til løsninger, men også skape nye utfordringer. Kunnskap om og kompetanse innenfor teknologi er derfor viktig i et bærekraftsperspektiv. Arbeid med kjerneelementet teknologi skal kombineres med arbeid knyttet til de andre kjerneelementene.»
Tverrfaglige tema
Demokrati og medborgerskap
«I naturfag handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om at elevene skal få grunnlag for å skille mellom vitenskapelig basert kunnskap og kunnskap som ikke er basert på vitenskap. Naturfag skal samtidig bidra til åpenhet for den erfaringsbaserte og tradisjonelle kunnskapen som samer har om naturen. Kompetanse i naturfag gir grunnlag for å forstå og være kritisk til argumentasjonen i samfunnsdebatten, og er viktig for at elevene skal kunne være aktive medborgere og bidra til en teknologisk og bærekraftig utvikling.»
Tema og hypoteser
Tema:
Drivhuseffekten: sammenheng mellom temperatur og CO2-konsentrasjon i atmosfæren
Skille mellom naturlig variasjon i globale temperaturer og menneskeskapt oppvarming
Oppvarming av havet
Måling av CO2-utslipp fra ulike deler av samfunnet (energiproduksjon, transport, bygg, landbruk, mv.)
Sammenhengen mellom vær og klima
CO2 og forsuring av havet
«Vippepunkter» i global oppvarming
Hypoteser:
Endringer i klima kan ikke merkes i været.
Været i Norge har endret seg på grunn av klimaendringer.
Det er mulig å tallfeste hvor mye fossile brensler har bidratt til økningen av mengden CO2 i atmosfæren.
Det er ikke nødvendig med energieffektivisering for å redusere CO2-utslipp.
Dersom alle CO2-utslipp stanses i morgen vil også den globale gjennomsnittstemperaturen flate ut.
Metan (CH4) er en viktig klimagass.
Det finnes «vippepunkter» i klimaendringene.
Ressurser




